Appeltje eitje

It is an ironic habit of human beings to run faster when we have lost our way
(Rollo May)

Ben je terwijl je dit artikel scant al half en half bij je volgende bezigheid? Ken je dat gevoel van steeds vooruitlopen op de dingen? Dat je aandacht, je gedachten, en soms je lichaam al klaar zijn voor het volgende item op je to-do-list?

Voor deze houding betaal je een hoge prijs. Je lichaam staat te vaak in de doe-stand, in actie, en je hormoonhuishouding past zich daar op aan. Je maakt stresshormoon aan dat onvoldoende kan worden afgevoerd wanneer je in een half gespannen toestand blijft. Je mist mooie kanten van het leven. In moeilijke situaties reageer je vanuit de automatische piloot.

Het kan anders. Door je aandacht meer in het hier en nu te brengen, sta je meer open voor het mooie en fijne, en haal je hier meer uit. Je leert bewuster te reageren in moeilijke momenten. En je kalmeert geleidelijk je stresshuishouding.

Breng je aandacht naar de zintuigen, naar waar je nu bent, en naar dit moment. Dat is de kern van alle aandachtstrainingen. Dit kun je formeel oefenen, met bijvoorbeeld zitmeditatie of op een retraite. En je kunt het informeel doen, gewoon, op elk moment in je leven.

Elk moment leent zich voor mindfulness. Je hoeft niet op zoek te gaan naar iets bijzonders, je hoeft niet af te reizen naar de bergen of op een onbewoond eiland te gaan zitten. Je kunt overal, op elk moment aandachtig zijn.

appelDe appelmeditatie.
Iets eten is bijvoorbeeld heel geschikt. Daarom begeleid ik je nu door een appelmeditatie.

Voorbereiding:
Houd de appel in je hand en sluit je ogen. Neem even de tijd om stil te worden.

 

Contemplatie:
Terwijl je de appel in je hand houdt, sta je stil bij wie en wat er allemaal nodig zijn geweest om die appel hier in jouw hand te brengen.

–       Waar komt de appel vandaan?
–       Waar kwam de boom vandaan?
–       Welke natuurlijke invloeden waren nodig om de appel te laten groeien?
–       Welke mensen zijn er bij deze appel betrokken geweest?
–       Hoe is de appel bij jou gekomen?

Zintuigen:
–       Open je ogen en bekijk de appel. De kleuren, de vorm, de verschillende kanten. De gladheid of ruwheid van het oppervlak.
–       Voel de appel in je hand. De zwaarte, het contact van de appel met je hand, hoe het oppervalk aanvoelt. Hoe voelt het als je de appel draait? Hoe voelt de vorm van de appel?
–       Ruik eens aan de appel.
–       Maakt de appel geluid, bijvoorbeeld als je hem draait, als je met je vingers over het oppervlak gaat, als je hem lichtjes opgooit en opvangt.

Eten:
–       Breng de appel naar de mond.
–       Neem een hap. Hoe voelt dit? Hoe klinkt dit? Wat gebeurt er met de geur.
Hoe smaakt het?
–       Kauw rustig en langzaam, proef, voel en hoor wat er te beleven valt.

–       Slik met aandacht.
–       Tot waar kun je de doorgeslikte hap volgen?
–       Wat merk je in je mond nadat je de hap hebt doorgeslikt?
–       Neem nog een of meer happen met aandacht.

Tot slot:
Deze oefening kun je elke keer als je iets eet of drinkt doen. Zelfs met een slok water die je aan de kraan neemt, of een kop koffie tussendoor op je werk. Elke keer eten of drinken is een kans om te oefenen. Veel succes er mee!

Man is unhappy because he does not know he is happy.
It’s only that.
That’s all, that is all!
If one finds out, one will become happy at once, that minute

(Dostojevsky,The Possessed)

CC BY-NC-ND © 2015 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden.

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet, met een werkende link naar de website:
“CC BY-NC-ND © 2015 Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl”

[nbformulier]

Scroll naar top