The negativity trap

Luisteren naar iemand verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen, door te luisteren naar je eigen verdriet. Als je vertrouwd raakt met je eigen verdriet, door daar met mateloos veel mildheid en mededogen ruimte voor te maken, is ook de ander welkom. Dan pas ben je bereid om je te laten raken en precies dezelfde pijn te ervaren in jezelf. Dan ontdek je ook de helende kracht van mededogen, ook daar waar helemaal geen oplossing meer is.

Edel Maex 

Een van de belangrijkste redenen voor mij om te beginnen met mediteren, was mijn neiging tot piekeren, somberen en ontevreden zijn. Mijn leven was goed, ik had een relatie, een fijn huis, een uitdagende baan als psychotherapeut en toch zat ik vaak niet lekker in mijn vel. Ook al was ik therapeut, en had ik zelf ook de nodige therapie gehad, ik was niet echt tevreden.

Herken je er iets van? Inmiddels weet ik dat ik niet de enige ben. Wij mensen hebben last van de negativity trap: de neiging langer te blijven hangen in vervelende, onprettige, negatieve dingen, en fijne dingen te snel los te laten of te vergeten. Dat is niet goed voor je humeur op de lange termijn!

Daarom een oefening die daarbij kan helpen.

Als je je somber voelt, geïsoleerd, of angstig, kan dit een goede oefening zijn. Of gewoon als je zin hebt in iets anders. Verras jezelf, en doe de volgende oefening, nu meteen!

Richt een dag lang je aandacht op het waarnemen van momenten waarop je iets goeds voor een ander kunt doen. En doe het.

En dat mag gerust iets kleins zijn.

  • Je houdt bijvoorbeeld de deur voor iemand open
  • Je helpt iemand een koffer in een bagagerek te plaatsen
  • Je geeft iemand je zitplaats in de tram of metro
  • Je luistert geduldig, geeft een moment van oprechte aandacht aan iemand
  • Je belt iemand op
  • Je glimlacht terug naar iemand
  • Je laat iemand voor gaan
  • Je neemt tijd voor iemand waar je normaliter misschien snel aan voorbij loopt

Neem zulke momenten waar, en, als dat voor jou passend is, doe dat dan.

Doe iets voor een ander en wees er bewust bij, neem het in je op.

Aan het eind van de dag loop je de dag nog eens langs, en staat er bij stil: Wat deed dit voor jou? Hoe reageerden mensen op je? Hoe voel je je over jezelf? Hoe is het met je humeur?

 

[nbformulier]

Scroll naar top